نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
5077
-
الف
+

با عمارت زیبا و رویایی «شاپوری» در شیراز آشنا شوید+تصاویر

در این گزارش با «عمارت شاپوری» در شیراز آشنا خواهید شد.

به گزارش آی فیلم 2، برای گردش و بازدید در شیراز، گزینه های بسیاری پیش رو دارید؛ اما این بار قصد داریم یکی از بهترین گزینه های گردشگری که به اندازه آرامگاه های حافظ و سعدی، باغ ارم و نارنجستان یا شاهچراغ جذابیت دارد را معرفی کنیم.

«عمارت شاپوری» یا خانه شاپوری عمارتی در شیراز است که قدمت آن به دوره پهلوی اول می‌رسد، این عمارت به ‌حیث یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

اگر قصد سفر به شیراز را دارید، بازدید از عمارت شاپوری را حتماً در برنامه‌های خود قرار دهید، این عمارت مجلل یکی از زیباترین باغ عمارت های شیراز است که در خیابان انوری، روبروی خیابان اهلی قرار دارد.

این عمارت از سال ۱۳۱۰ تا ۱۳۱۵ هجری خورشیدی زیر نظر معمار معروف «ابوالقاسم مهندسی» ساخته شد و بنا به «عبدالصاحب شاپوری» یکی از بزرگ‌ترین تجار شیراز، تعلق دارد. تا اوایل دهه ۷۰ هجری خورشیدی، خانواده شاپوری در این باغ عمارت سکونت داشتند ولی چند سال پس از اوایل دهه، خانه به‌صورت متروکه درآمد و کسی در آن سکونت نداشت.

در سال ۱۳۷۸ سازمان میراث فرهنگی استان فارس این عمارت مجلل را از خانواده شاپوری خریداری کرد و در لیست میراث فرهنگی ایران ثبت کرد.

عمارت شاپوری،۲ طبقه دارد و زیربنای این عمارت ۸۴۰ مترمربع است و مساحت اصلی زمین آن ۴۶۳۵ مترمربع است. بنا به سبک معماری قاجاریه است و در لیست اولین بناهایی قرار دارد که با رویکرد معماری آزادانه طراحی و ساخته‌شده است.

اضافه کردن بالکن، سنتی غیرمتعارف در معماری ایران بوده ولی در این بنا از بالکن استفاده‌شده است.

دسترسی اصلی ساختمان در محور اصلی نیست و برای ورود به داخل آن باید چرخش ۹۰ درجه‌ای در نمای شمالی داشت.

معابر این باغ از الگویی کاملا متقارن پیروی می‌کند ولی درختان به‌صورت قرینه کاشته نشده‌اند.

نقشه و طرح کلی این عمارت در کل طرحی بسیار خاص بوده است و در دوره خود بی‌نظیر بوده، در این بنا از راه‌پله استفاده‌شده است که در هیچ‌یک از بناهای آن زمان دیده نشده است.

در داخل این عمارت اتاق‌های زیادی وجود دارد که هرکدام دارای کارکرد خاصی است. نوآوری‌های استفاده‌شده در باغ عمارت شاپوری آن را به یک باغ ایرانی اروپایی تبدیل کرده است.

در نمای غربی عمارت ستون‌های مدور و منقوش گچی با کاشی‌کاری‌های طرح هخامنشی بر پیشانی ایوان فوقانی دیده می‌شود.

در مرکز باغ عمارت، حوض پنج پر بزرگ زیبایی وجود دارد که جلوه‌ای زیبا به باغ داده است.

ازجمله درختان کاشته شده در باغ شاپوری می‌توان به درخت سرو، افرا، چنار، درخت انجیر، انار، نارنج، خرما و گل‌های رز و شمعدانی اشاره کرد.

ع ا

نظر شما
ارسال نظر